יעוץ והכוונה לישיבות תיכוניות - אתר הישיבות התיכוניות https://yeshivot.co.il/blog/guides/ אתר הישיבות התיכוניות מבית "סטנדר לימודים" Wed, 11 Mar 2020 09:56:45 +0000 he-IL hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.4.4 https://yeshivot.co.il/wp-content/uploads/2018/10/yeshivot.png יעוץ והכוונה לישיבות תיכוניות - אתר הישיבות התיכוניות https://yeshivot.co.il/blog/guides/ 32 32 לא התקבלנו לאף ישיבה. מה עכשיו? https://yeshivot.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%9c%d7%90%d7%a3-%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%9b%d7%a9%d7%99%d7%95/ https://yeshivot.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%9c%d7%90%d7%a3-%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%9b%d7%a9%d7%99%d7%95/#respond Mon, 09 Mar 2020 09:36:12 +0000 https://yeshivot.co.il/?p=10376 מה עושים אם לא התקבלנו לישיבה שאותה רצינו? מספר דרכים להתמודדות עם הסיטואציה המתסכלת

The post לא התקבלנו לאף ישיבה. מה עכשיו? appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
בסיומה של תקופת ההמתנה לתשובות מהישיבות התיכוניות, רבים מתלמידי כיתות ח' (או ו') מוצאים את עצמם מאוכזבים ומתוסכלים מול ההודעות השליליות שקיבלו.

מידי שנה חוזרת על עצמה המציאות הבעייתית הזו, שבה תלמידים צעירים כל כך צריכים להתמודד עם מצבים שגם מבוגרים מתקשים לעמוד בהם.

חישבו לרגע, כיצד מרגיש תלמיד בכיתה ח', שבדור שלנו הוא ממש ילדון, עם העובדה שחבריו התקבלו לישיבות שרצו והוא לא התקבל לאף אחת מהן. מה הוא חושב על עצמו? איך הוא מעריך את עצמו? מה הוא חושב על המערכת שלנו?  איך הוא יחזור למחרת לכיתה כשחבריו מתרברבים בתשובות החיוביות שקיבלו. כיצד יגייס כוחות להמשך למידה ולתפקוד מלא בבית הספר?

וגם ההורים מוצאים עצמם חסרי אונים ומתפלאים. מה נעשה עכשיו? היכן הבן ילמד?

אז בואו נעשה סדר בדברים.

אם ביקשנו את אחת הישיבות המבוקשות ביותר, היה עלינו לקחת בחשבון שהסיכוי שלנו קטן מאד להתקבל. איננו יודעים כיצד מכריעים מקבלי ההחלטות שם, ולעיתים גם תלמידים שעונים על כל הקריטריונים הלימודיים, רוחניים וחברתיים – לא מתקבלים. אם לא התקבלנו לאחת מהישיבות המבוקשות ביותר – זה דבר שבעצם היה יכול להיות צפוי מראש.

ואם ביקשנו שתיים מהישיבות המבוקשות ביותר וזהו, היה עלינו לקחת בחשבון שעכשיו הסיכוי שלנו לקבל שתי תשובות שליליות די גבוה, כי לא ביקשנו ישיבה עם סף כניסה נמוך יותר.

כלומר, זה ודאי מאכזב, אך זה לא אמור להיות כל כך מפתיע – אם יש 60 מקומות וכ-350 מתמודדים, אז רק 1 מתוך 6 בערך יתקבל. בדיוק כפי שאיננו מתאכזבים כשלא זכינו בהגרלה של קוקה קולה. נכון שישיבה וקוקה קולה זה ממש לא דומה, אך החוקים הסטטיסטיים הפועלים על הפקקים, פועלים גם בקבלה לישיבות.

ומה עכשיו?

  1. להתחזק באמונה. בדיוק כפי שמצופה ממי שמחפש את המוסדות התורניים יותר. ה' יודע יותר טוב מאיתנו מה טוב לנו. השגחה פרטית זה אומר שאם ה' בורא ליתוש כנפיים מדוייקות כדי שיוכל לעוף, אז גם החיים שלנו מדוייקים – ובמיוחד אותם הדברים שאינם בשליטתנו.
  2. אם אתם בכל זאת מתעקשים על הישיבה שלא קיבלה אתכם, תוכלו לפנות אליה ולערער. אם הם ראו בריאיון ובמבחן הקבלה חוסר התאמה מוחלט, כנראה שתידחו שוב. אם לא, כנראה שתיכנסו להמתנה עד שהישיבה תדע מי מהמתקבלים השיב בחיוב ושילם דמי הרשמה, ואז אם נשאר מקום ייפנו אליכם. יש לשקול אם טוב לבן להגיע למקום שלא התקבל אליו מההתחלה.
  3. תוכלו להפעיל פרוטקציה אם יש לכם איך… גם כאן יש לשקול האם טוב לילד להתקבל למקום בזכות אחרים ולא בזכות עצמו.
  4. להאמין ש-95% מהחינוך זה הבית. ולכן, לסמוך על עצמנו שהבן יהיה בסדר גם בישיבה האזורית או בכל ישיבה אחרת שלא חשבנו עליה כאפשרות ראשונה. נמשיך להיות איתו בקשר מצוין. נבוא לבקר אותו, נבוא ללמוד איתו ונזכיר לו כל הזמן "מאין באת" במסרונים יומיים ובחבילות מפנקות.
  5. נפתח עין טובה כלפי הישיבה האזורית, בתקווה שעדיין יש בה מקום בשבילנו, ונחפש את המתנות החבויות דווקא בה. נשדר לבן שלנו ביטחון בישיבה הזו. נוכיח לו שהיא טובה אחרי עבודת שטח שתחשוף את מעלותיה ואת יכולתה למלא את הצרכים הלימודיים, החברתיים והרוחניים שלו.
  6. ואם אין מקום בישיבה האזורית, נפנה וניכנס להמתנה כנ"ל, ואולי נחפש ישיבה אחרת שגם עליה לא חשבנו בהתחלה.

כדאי מאד לנסות ולהיעזר במחנך וביועצ/ת בבית הספר הנוכחי של הילד, שמכירים את הילד ואת מסגרות הלימודים השונות, ויכולים לעיתים לסייע בהמלצה על הילד במקרה של נסיון לערעור, או במציאת פתרונות חלופיים מתאימים.

ולהורים של תלמידי ז' דהשתא, אנא פקחו עיניים, זה המצב היום. הביקוש לישיבות התורניות יותר גדול מההיצע ותלמידים רבים נשארים בחוץ. מה ניתן לעשות? לחזק כמובן את הישיבות "הרגילות" והצדיקות שלקחו על עצמן לגדל ולטפח את התלמידים הפחות מחוברים ופחות חזקים לימודית. נקים "גרעינים תורניים" בישיבות הללו עם חבר'ה אידיאליסטים שמוכנים לבוא ולבנות ומתוך כך להיבנות.

The post לא התקבלנו לאף ישיבה. מה עכשיו? appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
https://yeshivot.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%91%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%9c%d7%90%d7%a3-%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%9b%d7%a9%d7%99%d7%95/feed/ 0
עצות לבחירת ישיבה תיכונית https://yeshivot.co.il/how-to-choose/ https://yeshivot.co.il/how-to-choose/#respond Sat, 08 Dec 2018 21:48:55 +0000 https://yeshivot.co.il/?p=6150 לבחור ישיבה תיכונית זה לא כזה פשוט! זוהי אחת ההחלטות המשמעותיות הראשונות שלך בגיל ההתבגרות. בחירת הישיבה תשפיע על ההתפתחות הרוחנית שלך, על כמות ואיכות ההשכלה הפורמלית שתרכוש, ועל אופי החברים שילוו אותך בשנים הבאות. אז מה צריך לקחת בחשבון?

The post עצות לבחירת ישיבה תיכונית appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>

האמת היא שרובנו, המחפשים מקום לימודים מתאים, לא יודעים מספיק על האפשרויות העומדות בפנינו. נתחיל בהיצע העצום: ברחבי הארץ פזורים למעלה מ-200 מוסדות תיכוניים לציבור הדתי לאומי, חלקם מוסדות מקומיים וחלקם מקבלים תלמידים מאיזורים נרחבים. יועץ בית הספר או המחנך מכירים מספר מצומצם יחסית של מוסדות, ימים פתוחים נותנים לעיתים תמונה חלקית בלבד של המוסד, והשמועות, ולעיתים גם הרכילויות, מסתובבות בין התלמידים וההורים ומעצימות את אי הוודאות. יוצא שלעתים קרובות אנחנו ניזונים מסטריאוטיפים ומרסיסי עובדות.

עם זאת, לא צריך להתייאש! במהלך החיים תגיע שוב ושוב לצמתים בהם תידרש להכריע בין חלופות שונות. ההתלבטויות והדילמות יסייעו לך לעבור תהליך של בירור פנימי, צמיחה והעצמה, שבסופו, בעזרת ה', תתקרב קצת יותר לידיעת 'מה ה' א-לוהיך דורש מעימך'.

הכי טובה או הכי מתאימה?

נקודת המוצא היא אתה! השאלה החשובה באמת היא לא האם הישיבה טובה יותר או פחות, אלא האם היא מתאימה לך. אין טעם להתחיל ולערוך השוואה בין עשרות הישיבות התיכוניות ולחפש את הטוב ביותר. תחת זאת עדיף שתתבונן פנימה: בשאיפות, ברצונות ובכישורים שלך, ותבחן איזו דרך חינוכית תסייע לך לממש את הפוטנציאל הטמון בך בצורה מיטבית.

ברמה הרוחנית: מהן השאיפות הרוחניות שלך ואיזו מסגרת עשויה להתאים לך מבחינה תורנית?

אופי המסגרת: האם מסגרת ברורה עם דרישות בלתי מתפשרות עשויה להתאים לך, או שאתה זקוק למקום שמציע מסגרת מינימלית ומציע לתלמידים חופש בחירה רחב?

ברמה הלימודית: מהי רמת הלימודים שאתה מחפש? עד כמה אתה חש את עצמך בשל ומסוגל ללימוד עיוני מעמיק ואינטנסיבי? עד כמה חשוב לך להשקיע ולהצליח בלימודים? האם אתה זקוק לעזרה בלימודים, ואם כן – לאיזו סוג של עזרה תידרש? אילו מקצועות ומגמות מעניינים אותך במיוחד?

בפן החברתי: עד כמה חשוב לך הגיבוש החברתי והפעילויות המשותפות? האם אתה מסתדר במוסדות גדולים עם מספר רב של תלמידים, או שאתה מעדיף מקום קטן ואינטימי? האם לימודים בתנאי פנימיה מתאימים לך? ואם כן – האם למשך כל השבוע או רק לשלושה ימים בשבוע?

מול ההורים: מהן ההעדפות של ההורים? האם אתם מסכימים זה עם זה או שיש ביניכם פערים בציפיות?

אז מה יש לנו?

לאחר הגיבוש הראשוני של הצרכים וההעדפות ניגש למיון ראשוני של הישיבות התיכוניות:

הישגיות ומצוינות מול התמקדות בפרט: ישנן ישיבות המאופיינות ברמה גבוהה של דרישות לימודיות, בין אם מדובר בלימודים תורניים ובין אם בלימודים כלליים. הן בונות סדר יום אינטנסיבי ולחוץ עם דרישות בלתי מתפשרות, ומתהדרות בממוצע גבוה של ציונים בתעודת הבגרות וברשימת בוגרים מוצלחים שהשתלבו בתפקידי מפתח. יש אף המציעות לימודים לקראת תואר אקדמי במקביל ללימודי התיכון. מבקריהם של מוסדות אלו יטענו שהם מתפקדים לעיתים כ"מכונת ציונים" שאינה קשובה לצרכים הרגשיים, החברתיים והרוחניים של התלמיד. במקרים מסויימים התחרותיות וההישגיות גורמות לכך שתלמידים נפגעים ונושרים מהמערכת, וגם אלו ששורדים לא תמיד עוברים תהליך של התפתחות פנימית והזדהות עם העולם הרוחני אלא עושים את הדברים מתוך אילוץ.

ישיבה עיונית, סביבתית או אמנותית: יש ישיבות סביבתיות המפתחות את התלמיד בתחום ידיעת הארץ, הטיולים והשדאות, ויש ישיבות עם מגמות מגוונות כמו חקלאות, קולנוע ותקשורת, מוסיקה, אומנויות ועוד. חלק מהמוסדות האלה יכולים להתאים גם לתלמידים שהיכולת הלימודית שלהם אינה גבוהה. עם זאת, חלק מהישיבות הסביבתיות והאמנותיות פונות גם לתלמידים עם יכולת לימודית גבוהה ביותר, המעוניינים לפתח צדדים נוספים באישיותם מלבד הצד העיוני – למדני.

ישנן גם ישיבות המתמחות במיוחד במתן מענה לתלמידים עם בעיות קשב וריכוז או לקויי למידה.

אז איך סוף סוף בוחרים?

בשלב הראשון יש להגדיר את הפרמטרים לאור השיקולים שהעלינו, ולהגיע לרשימה של שלושה- ארבעה מוסדות שאותם נרצה לבחון. כדאי להתייעץ עם המחנך והיועץ, וכדאי לערוך חיפוש ראשוני ברשת האינטרנט: ברשימת הישיבות התיכוניות של אתר הישיבות תוכלו לערוך סינון ראשוני לפי אזור בארץ, סוג הפנימיה ומסלולי הלימודים, ובאתרים של הישיבות עצמן תוכלו לפעמים לקבל מידע נרחב יותר על כל ישיבה.

לאחר מכן כדאי פשוט להגיע ולהתרשם מהישיבה באופן בלתי אמצעי, ביום פתוח ובסתם יום של חול. כדאי לברר בין התלמידים מהשכבות הגבוהות את הפרטים הבאים: מהי הרמה התורנית של המקום? האם הצוות נותן עזרה לתלמידים מתקשים? מה עושים רוב הבוגרים בהמשך דרכם (הסדר, מכינות, או ישר לצבא?), האם יש פרויקטים של התנדבות ומעורבות בקהילה?

אחרי הכל חשוב לזכור את הדברים המדוייקים של חז"ל: "אין אדם לומד תורה אלא במקום שליבו חפץ".

The post עצות לבחירת ישיבה תיכונית appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
https://yeshivot.co.il/how-to-choose/feed/ 0
שאלת הפנימייה https://yeshivot.co.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%a0%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%94/ https://yeshivot.co.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%a0%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%94/#respond Thu, 29 Nov 2018 20:39:40 +0000 https://yeshivot.co.il/?p=5939 אחת ההתלבטויות הגדולות ביותר עבור הורים ותלמידים היא שאלת הפנימייה, חלק בלתי נפרד מבחירת הישיבה התיכונית. שיקולים שיעזרו לכם בקבלת ההחלטה

The post שאלת הפנימייה appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
איפה שהוא באמצע כיתה ז', הורים ותלמידים רבים עומדים בפני אחת ההחלטות הסבוכות בחייהם. היכן ימשיכו הבן והבת בשלב הבא?  לישיבה התיכונית-סביבתית למיטיבי הלכת או לישיבה המדעית-טכנולוגית למיטיבי השבת. לאולפנה העירונית לאומנויות ולתיאטרון או לאולפנה הבִּנימִינִית השומרת על מיגרון.

אחת מהשאלות הגדולות העולות על הפרק היא שאלת הפנימיה.

לא בקלות מחליטים מתבגרים ללכת לפנימיה. גם לעצמאיים ביותר, חשובה הקרבה לבית, להורים ולמשפחה, ואם לא להם – אז לחברים בעיר או ביישוב ולא שכחנו את הסניף כמובן. אחרים מעלים את הקושי בהתנהלות היומיומית מחוץ לבית ועמידה בכללי הפנימיה הנוקשים בדרך כלל. אלו ואלו חוששים מהמפגש החברתי החדש. שלא כמו באקסטרני, כאן אתה יום ולילה עם החברים הטובים והפחות טובים. אינך חוזר כל ערב ל"טעינה" בביתך הטבעי והמוכר. ההתמודדות רצופה וארוכה למשך שבוע ובשבת ישיבה – לשבועיים.

לא בקלות מחליטים הורים לשלוח את ילדם לפנימיה.  לא קל להם לראות את מיטתו הריקה מידי יום, לאחר 14 שנות מגורים משותפים. והפחד הגדול: כיצד יסתדר עם מורים חדשים, חברים חדשים וחוקים חדשים. ומה עם התקשורת? הלוא ידוע שמתבגר בפנימיה מתקשר בממוצע פעם וחצי בשבוע להוריו וגם אז דיבורו לקוני במיוחד: "מה קורה?" ; "מה אתכם?" "בסדר" ; "סבבה" ; "יאללה ביי"…. כיצד ידעו מה באמת עובר עליו? האם טוב לו? האם טוב לו מספיק? מה הוא אוכל ומה לא? האם ישן מספיק? מיהם חבריו?

האמת היא, ששאלת הפנימיה אינה פוסחת גם על שולחנות הצוות בישיבות ובאולפנות, העורכים מידי פעם בדק בית ובוחנים מחיר לעומת תועלת.

לא בקלות מחליטה ישיבה תיכונית או אולפנה להחזיק פנימיה. במישור הכלכלי, הפנימיה אינה "משתלמת". את ההוצאות הרבות ניתן היה להפנות לתגבור לימודי ולפעילויות חברתיות מגוונות. גם במישור החינוכי עולות שאלות רבות מספור. למשל, האם טוב לצוות ולתלמידים להיות זה לצד זה באופן רציף או שטוב היה לשני הצדדים להתרענן בבית עד הבוקר הבא? האם טוב למתבגרים להיות זה לצד זה מסביב לשעון? האם אנשי הצוות בפנימיה מסוגלים לתת מענה חינוכי הולם לכוחות הרבים הפועלים בה?  אולי טוב וטבעי שהילדים יחזרו להתחנך אצל הוריהם?….

הורים ומחנכים רבים מתלבטים בשאלת הפנימיה, ואכן אין לה תשובה חד משמעית, כיוון שהיא תלויה במשתנים רבים. למשל: דרכה החינוכית של הישיבה, באיזו פנימיה מדובר (פנימיה או חצי פנימיה), מהם התנאים הפיזיים והשפעתם על המתבגר, מי בצוות המחנכים ומי בצוות המדריכים, מי ההורים ומה יכולת התמיכה שלהם בשלט רחוק. לפני הכל יש לבדוק מי המתבגר ומהם איכויותיו וקשייו וכו'.

לסיכום, הפנימיה היא כלי וככל כלי תלוי מה עושים איתו ומי עושה איתו. הפנימיה יכולה להיטיב עם אחד ולהזיק ביותר לאחר. אם החלטתם לשלוח את הצאצא לישיבה/אולפנה עם פנימיה, שימו נא לב לנקודות הבאות:

א. מרחק – מסגרת המרוחקת מידי מהבית, מבזבזת המון אנרגיות מהבן ומכם. חשבו נא על ההתאוששות המתבקשת לאחר כמה שעות נסיעה כל פעם, לעיתים בטרמפים (סוגיה בפני עצמה). האם תוכלו לבקר בקלות ובתדירות סבירה? לבוא ללמוד איתו בסדר ערב? להקפיץ לו בגדי שבת ששכח?

ב. מעקב – האם יש ביכולתכם לעקוב בהתמדה אחר התקדמותו האישית והלימודית בשלט רחוק?  לדעת אם טוב לו שם? אם הוא בודד?  להזכירכם, תלמיד המתחיל ט', לא מזמן סיים ח', ותלמיד ח' זקוק לכל הדעות לתמיכה ולמעקב של הוריו במישור הלימודי. האם תוכלו להיות שם בשבילו?

ג. תקשורת – האם בניתם כבר עם ילדכם ערוצי  תקשורת המוכיחים את עצמם? האם התרגלתם לשבת סתם כך ולדבר על נושאי ליבה בחייו ובחייכם? האם בניתם אמון שיאפשר לילדכם לראות בכם כתובת ראשונה לקשייו ולהתלבטויותיו?

ד. חברים ותנועת הנוער – כשהבן אומר "כן" לפנימיה, הוא עלול לומר "לא" לעוגן החברתי המוכר שלו בשכונה או ביישוב. ההדרכה בתנועת הנוער, החשובה ביותר מאספקטים רבים, עשויה להישלל ממנו בגלל חוסר הזמינות והפניוּת.

ה. משפחה – כיצד תסייעו לשמירת וביסוס הקשר בין ילדיכם במיוחד כשיש כמה מתבגרים בבית הלומדים בפנימיות או בוגרים בישיבות גבוהות וכדו'? האם נגזר על ילדיכם להיות עם "שכן קרוב" וללא "אח רחוק"?

ו. עומס – הישיבה התיכונית הפנימייתית מייצרת עומסים שונים: עומס לימודי – מקצועות רבים ושעות רבות של למידה. בישיבות רבות סדר הערב מסתיים באזור השעה 20:00. עמידה בכללים – בניין הכיתות, חדר האוכל, הפנימיה, אולם הספורט והמועדונים שכבתיים מחייבים תקנות וחוקים רבים. שעות השינה – תלמיד ישיבה תיכונית פנימייתית מכיתה י' ומעלה ישן בממוצע 5 שעות בלילה.

ז. קדושה – באופן טבעי לאחר יום הלימודים העמוס שהתחיל בסביבות 07:00 והסתיים לו אי שם ב20:30, מהווה הפנימיה אגן ניקוז לכל האנרגיות של רתיחת הדמים המובנית בגיל הנעורים, האצורות במשך היום. עישון הסיגריות והנרגילות, השתייה החריפה והצפייה בסרטים לא ראויים, אינם מתרחשים בבניין הכיתות ובוודאי שלא בבית המדרש אלא דווקא בפנימיה ובסביבתה. מספיק תלמיד אחד מהסוג הזה כדי להכניס את בנכם לחבורה מפוקפקת זו. כיצד תוכלו לדעת שהישיבה שבחרתם יודעת לייצר תרבות חיובית אלטרנטיבית בערבים? האם המערך החברתי בישיבה שבחרתם יודע לתעל את האנרגיות הרבות של גיל הנעורים לעשייה חיובית מידי ערב?

ח. חינוך בקבלני משנה – האם המסגרת, על כל חלקיה, ממשיכה את הקו החינוכי בביתכם? האם ילדכם ימשיך לספוג את הערכים המשפחתיים שלכם כשהוא מבקר בבית יממה וחצי בשבוע בלבד? כיצד?

הכנה וחשיבה משותפת שלכם עם הבן והבת תאפשר לכם ולהם לנחות נחיתה רכה בישיבה ובאולפנה ואף לזרוע אופטימיות רבה להצלחת השנים הבאות.

The post שאלת הפנימייה appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
https://yeshivot.co.il/%d7%a9%d7%90%d7%9c%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%a0%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%94/feed/ 0
איך בוחרים ישיבה תיכונית https://yeshivot.co.il/choose/ https://yeshivot.co.il/choose/#respond Wed, 24 Oct 2018 19:30:40 +0000 https://yeshivot.co.il/?p=4381 הורים ובנים רבים חשים קושי רב בבחירת הישיבה התיכונית שתתאים ביותר לבנם. אז איך לעשות את זה נכון? קחו לכם כמה טיפים הכרחיים.

The post איך בוחרים ישיבה תיכונית appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
אנו נמצאים בעיצומו של תהליך ההרשמה לישיבות התיכוניות, והורים ובנים רבים חשים קושי רב בבחירת הישיבה שתתאים ביותר לבנם. מדובר בבחירה לארבע השנים הבאות וכל אחד מאתנו היה רוצה לבחור פעם אחת בלבד ואת הטוב ביותר.

הנה כמה מהקשיים המלווים את ההורים והבן בבחירה:

  • ההיצע גדול מאד, ואולי גם מבלבל.
  • לא בטוח שהישיבה המועדפת על הבן, מועדפת גם על חבריו הטובים.
  • האם ללכת לכיוון של פנימייה שהבן לא חווה מעולם או להישאר במוסד אקסטרני לטעינת מצברים בבית מידי ערב?
  • האם לנסות בישיבה שמתקבל 1 מתוך 10 או למנוע מראש אכזבה כמעט בטוחה וללכת על מקום עם סיכויים גבוהים יותר?
  • האם לבחור ישיבה לפי הפוטנציאל הלימודי של הבן או לפי מצבו בהווה?

לפני שנעסוק בבחירה עצמה, נדגיש תחילה כמה נקודות כלליות:

1. זו הפעם הראשונה שהבן שלכם שותף בכיר בבחירת מוסד הלימודים העתידי שלו. תנו לו את ההזדמנות לבטא את צרכיו ולהחליט היכן ישהה בארבע השנים הבאות. זכרו! הוא הולך ללמוד שם, לא אתם.

2. למרות האמור לעיל, מקומכם כהורים לא נפקד לחלוטין. אתם יכולים לכוון ולייעץ מתוך שיקול הדעת, ניסיון החיים והאינטואיציה שלכם. לכל הפחות עמדו על כך שהבחירה תהיה מושכלת ומוסברת. אל תתנו לבנכם להחליט על מקום מסוים רק משום ש"אומרים שזה מקום טוב".

3. אם יש לכם שבועיים ויותר עד לסיום הרישום באתר החמ"ד – זה זמן מספיק לחשיבה והתארגנות. מאידך, אל תחכו לרגע האחרון. נצלו את הימים הקרובים לגיבוש החלטה משותפת עם הבן.

4. במשך השנים התפתח מנעד רחב מאד של מסגרות לימודיות לנערים דתיים לאומיים. בגדול, קיימים שלושה סוגים של ישיבות: ישיבות קטנות – רק קודש (עם אפשרות ללימודים לבגרות מינימאלית בכיתה י"ב), ישיבות חצי קטנות – עם לימודי קודש עד שעות אחה"צ המאוחרות שלאחריהן לימודי תיכון, מינימאליים בדרך כלל. והישיבות התיכוניות הקלאסיות המוכרות לנו מימים ימימה. לפני הכל, בחרו לכם את המסגרת הכללית המתאימה לכם ביותר.

5. עליכם להיכנס לאתר מנהל החמ"ד ולבחור שלוש ישיבות אפשריות עבורכם. הקפידו שכולן תהיינה "לכתחילה" עבורכם, כולל האפשרות השלישית. מנעו במידת האפשר מצב בו בנכם מתחיל את ארבע שנות המסע במקום שהוא "בדיעבד". דרך אחת היא להעצים את נקודות החוזק של הישיבה שנמצאת אצלכם בעדיפות שלישית.

6. בשנה הבאה הבן נכנס למערכת חדשה לחלוטין. מה יכול להיות חדש? המורים, ההנהלה, הכיתה, התלמידים, המחנך, הכללים, נסיעות באוטובוסים ועוד. כשכמעט הכל לא מוכר, מומלץ ביותר למצוא לפחות חבר אחד שילך עם הילד לישיבה ויהיה עבורו עוגן של יציבות. בנוסף, כשמדובר על שני חברים מאותו היישוב שהלכו לישיבה פנימייתית רחוקה, קל יותר להורים לסייע ולתמוך כשעומד לצדם זוג הורים נוסף.

7. עולם הישיבות התיכוניות לא עמד מלכת מאז שאתם, האבות, למדתם בהן. חלו תמורות רבות במבנה היום, באופי הרמי"ם וכמובן בתוכניות הלימודים. כדי שתגיעו לבחירה טובה, הניחו כהנחת עבודה שאינכם מכירים את הישיבות של היום וצאו להכיר אותן!

ועכשיו לשאלת המפתח: כיצד נבחר ישיבה תיכונית?

1. אינכם באים למכולת השכונתית ושואלים מדוע באנו לכאן. אתם באים כי התעורר צורך. חסר לכם משהו ואתם באים להשלימו. כך גם בבחירת מוסד לימודי. קודם נברר את הרצונות והצרכים וכשאלו ברורים לנו ניגש ל"ספר הטלפונים" ונחפש ישיבה שעונה עליהם. הנה כמה שאלות הכוונה לבירור הצרכים והרצונות: מה אנו רוצים בשביל הבן שלנו, מה מתאים לבן שלנו, באיזו סביבה היינו רוצים לראות את הבן שלנו מתפתח בשנים הקרובות, מהן התכונות של הישיבה המתאימה ביותר לבננו, על מה אני לא מוכן לוותר בישיבה שאלך אליה, מה אני לא מוכן שיהיה בה בשום אופן, מהי ישיבה טובה בשבילי וכו'.

2. מתוך כל הדברים החשובים לכם, בחרו את 5 הערכים החשובים ביותר שעליהם לא תוותרו וסדרו אותם בתיעדוף ברור. הערך החשוב ביותר שלכם יקבל את המספר 5, והפחות חשוב 4 וכן הלאה.

3. לאחר שריכזתם את המידע בסעיף א ואתם יודעים מה חשוב לכם בישיבה התיכונית, הגיע הזמן לפתוח את רשימת הישיבות, ולהצליב בין הערכים החשובים לכם ובין הישיבות הרלוונטיות עבורכם. אתם נמצאים כבר כמה שבועות ואולי אף חודשים בסוגיה הזו, וסביר להניח שיש לכם כיוון מסוים, גם אם אינו מדויק והחלטי. אתם כבר עכשיו יכולים להצביע על כמה ישיבות שפחות או יותר מתאימות לכם. מה שנשאר הוא לבדוק אילו מהערכים שלכם קיימים בכל ישיבה ובאיזו מידה.

4. אספו מידע על הישיבות הנראות לכם, ובדקו האם הן מגשימות את הערכים שלכם ובאיזו מידה. דרכים לאיסוף מידע על הישיבה: אתר האינטרנט של הישיבה – בדקו מה הישיבה מדגישה ומה היא אולי מסתירה, אתר הישיבות התיכוניותהמכיל מידע על כל האפשרויות, שאלו תלמידים של הישיבה בעבר ובהווה. אל תסתפקו בתלמיד אחד. שאלו כמה תלמידים וקבלו מבט רחב יותר על הערכים החשובים לכם. בדקו מיהם בוגרי הישיבה ולהיכן פנו לאחר הישיבה. כך תעמדו על אופי הישיבה ותדעו כיצד היא מכוונת את בוגריה. בקרו בישיבות באופן עצמאי ולאו דווקא ב"ימים הפתוחים" שלא תמיד משקפים את המציאות האמתית.

5. לאחר שאספתם את כל המידע החשוב לכם, בחרתם ישיבות מתאימות ונרשמתם באתר החמ"ד, עליכם להתכונן לראיונות האישיים אליהם תוזמנו ע"י הישיבות. אתם מוזמנים לקרוא במאמר הבא איך מתכוננים לראיון האישי לישיבה תיכונית!

The post איך בוחרים ישיבה תיכונית appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
https://yeshivot.co.il/choose/feed/ 0
סוגי ישיבות תיכוניות https://yeshivot.co.il/%d7%a1%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9d_%d7%a9%d7%9c_%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa_%d7%aa%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%95%d7%aa/ https://yeshivot.co.il/%d7%a1%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9d_%d7%a9%d7%9c_%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa_%d7%aa%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%95%d7%aa/#respond Sun, 07 Oct 2018 13:24:46 +0000 https://yeshivot.co.il/?p=3440 ישיבה תיכונית, ישיבה קטנה, תיכון דתי, ישיבה תורנית, ישיבה לצעירים... מה ההבדלים בין סוגי המוסדות השונים ולמי הם מתאימים?

The post סוגי ישיבות תיכוניות appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>

ישיבה תיכונית

ישיבה תיכונית היא ישיבה לגיל תיכון שמשלבת לימודי קודש ולימודים תיכוניים (לימודי חול) לתעודת בגרות. זו למעשה הישיבה הרגילה שכולנו מכירים, ואולי גם אבא שלנו למד באחת כזו.

סדר היום בדרך כלל מחולק ללימודי קודש בבוקר, ולימודי חול החל מהצהריים. ישנן ישיבות תיכוניות רבות, שלחלקן סדר יום ייחודי מבחינת חלוקת השעות, עם או בלי פנימיה או עם חצי פנימיה (ע"ע).

ישנן ישיבות "בוטיק" בהן יש דגש מיוחד על לימודי הסביבה ("ישיבה סביבתית"), מדעיםאמנויות ומוסיקהחקלאות, ואפילו מגמה ימית.

בישיבות תיכוניות קיים בדרך כלל מסלול בגרות מלא עם 5 יח"ל במתמטיקה, אנגלית ומגמות ריאליות לצד מגמות הומאניות.

ברוב הישיבות ניגשים כלל התלמידים ל-5 יח"ל בגמרא. בחלק מהישיבות ישנה בחירה בין מסלול תלמוד 5 יח"ל ובין מסלול תושב"ע 5 יח"ל.

חיפוש ישיבות תיכוניות לסוגיהן >

ישיבה קטנה לאומית

ישיבה לנערים בגיל תיכון ברוח חרדית-לאומית. בישיבה קטנה לומדים תורה בלבד כמו בישיבה גבוהה; 3 סדרי לימוד ביום: בוקר, צהריים וערב.

בכיתה י"ב ישנה בדרך כלל אפשרות ללימודים לבגרות למעוניינים בכך, במסגרת הישיבה או במסלול אקסטרני. ישיבות אלו מתאימות לאלו שחשקה נפשם בתורה. ברור מאליו שאופי התלמידים במסגרות אלו מתאים ללימוד תורה אינטנסיבי.

בשונה מהישיבות החרדיות,בישיבות הקטנות הלאומיות לומדים בנוסף ללימוד העיקרי של גמרא והלכה גם ספרי הגות ומחשבה בדרכו של הרב קוק. בחלקן לומדים גם חסידות.

הישיבות הקטנות הלאומיות הן עם פנימיה מלאה ותלמידיהן נהנים בה גם מפעילויות חברתיות.

רשימת ישיבות קטנות לאומיות >

ישיבה לצעירים (או ישיבה תיכונית תורנית)

מסגרת ביניים בין הישיבה הקטנה ובין הישיבה התיכונית הקלאסית. לימודי הקודש במסגרת זו נמשכים עד שעות אחר הצהריים, ולימודי התיכון מסתכמים ב-3 עד 4 שיעורים ביום.

בחלק מישיבות אלו לא ניתן להשיג 5 יחידות לימוד במתמטיקה, אנגלית ומגמה ריאלית.

רשימת ישיבות תיכוניות תורניות / ישיבות לצעירים >

תיכון דתי

מסגרת דתית לבנים או לבנות. ישנם גם תיכונים מעורבים. במסגרות אלו יום לימודים קצר יותר מאשר בישיבות ובאולפנות וברובן אין אפשרות לפנימיה.

סדר היום מורכב מלימודי קודש וחול ללא חלוקה של בוקר ואחר-הצהריים כמו בישיבות התיכוניות.

בחלק מהתיכונים הדתיים ישנם מסלולי לימוד של תגבור תורני כמו למשל "כיתה תורנית".

רשימת תיכונים דתיים >

ישיבות עם פנימיה מלאה

בישיבות עם פנימיה מלאה התלמידים ישנים בישיבה כל השבוע וחוזרים הביתה לקראת סוף השבוע. בחלק מהמקומות יש אפשרות לצאת הביתה ביום שלישי. ישנם מוסדות בהם משתחררים כבר בחמישי בערב ואין לימודים בשישי.

במסגרת הפנימיה מתקיימות פעילויות חברתיות וחוגים בשעות הערב לאחר שעות הלימודים. המינונים ואופי הפעילות של הפנימיה משתנה מישיבה לישיבה.

בפנימיות לסוגיהן יש שבת ישיבה בערך אחת לשלושה שבועות.

רשימת ישיבות תיכוניות עם פנימיה באזור ירושלים >

רשימת ישיבות תיכוניות עם פנימיה באזור המרכז >

רשימת ישיבות תיכוניות עם פנימיה באזור הצפון >

רשימת ישיבות תיכוניות עם פנימיה באזור הדרום >

ישיבות עם פנימיה חלקית

במוסדות שיש בהם פנימיה חלקית, או "חצי פנימיה", התלמידים ישנים בפנימיה שני לילות בשבוע, ובשאר הלילות ישנים בבית; מרוויחים גם את הבית וגם את החיים החברתיים והעצמאיים של הפנימיה. בחלק מהמסגרות הללו אין חיוב על כלל התלמידים לשהות בפנימיה.

רשימת ישיבות תיכוניות עם פנימיה חלקית >

The post סוגי ישיבות תיכוניות appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
https://yeshivot.co.il/%d7%a1%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9d_%d7%a9%d7%9c_%d7%99%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%95%d7%aa_%d7%aa%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%a0%d7%99%d7%95%d7%aa/feed/ 0
איך מתכוננים לראיון האישי לישיבה תיכונית https://yeshivot.co.il/interview/ https://yeshivot.co.il/interview/#respond Sun, 07 Oct 2018 13:18:19 +0000 https://yeshivot.co.il/?p=3436 בפני הבנים העומדים לפני מבחני הקבלה לישיבות תיכוניות ניצבת המשוכה שרבים רואים בה הגבוהה מכולן - הראיון האישי. איך מתכוננים?

The post איך מתכוננים לראיון האישי לישיבה תיכונית appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>

אנו עומדים בעיצומו של תהליך ההרשמה לישיבות התיכוניות, כששתי משוכות משמעותיות ביותר לפנינו: המבחן בגמרא והריאיון האישי. במה שנוגע לבן, המבחן בגמרא פחות מאיים עליו בדרך כלל מאשר הריאיון, למרות שבשניהם הוא בארץ הלא נודע, כיוון שבמבחן הוא עם עצמו בלבד בעוד שכל המעמד מלא ההוד של הריאיון מאיים עליו מאד. ההמתנה מורטת העצבים מחוץ לחדר המראיין, והעמידה חשוף בצריח בריאיון עצמו, כשהוא במעמד של מבקש ומתחנן מבעל המאה ובעל הדעה, מעמיד את הנער הצעיר במבחן קשה ביותר לגילו. העובדה שרבבות עשו את זה לפניו במשך השנים, לא תמיד עוזרת לו להתגבר על דפיקות הלב המהירות, הרעד בידיים והיובש בשפתיים.

היינו שמחים שהישיבות לא היו נותנות לריאיון מעמד כל כך פורמאלי ומלחיץ, ובכל זאת ננסה לעשות את שלנו ולבדוק כיצד נוכל להתכונן לריאיון ועל מה יש לנו השפעה לפני הריאיון ובמהלכו.

א. במרבית חטיבות הביניים מכינים את הבנים באופנים שונים לראיונות האישיים. זה עוד לא מבטיח שבנכם השתתף בכל הסדנאות או יצא עם משהו ביד. בדקו אתו אם בכלל נעשה מאמץ כזה מצד החטיבה ומה הוא לקח משם. שאלו אותו במה הועילה לו ההכנה הזו, איך הרגיש לפניה, האם הוא מוכן עכשיו ומה יעזור לו להתמודד היטב עם הריאיון. ניתן להיכנס לשיחה מכיוון אחר. למשל, "מה הכי מפחיד אותך כשאתה חושב על הריאיון האישי".

ב. במידה והבן השתתף בהכנות שנעשו בחטיבה, ואינכם בטוחים שהוא מוכן דיו, מומלץ לא לבקש ממנו לחזור בשבילכם על כל שעות ההכנה הללו – מה שעלול להיתפס אצלו כ"חפירה" מעייפת. במקום זאת, תוכלו לבקש ממנו טיפים לריאיון אישי מוצלח. ספרו לו שאפילו מבוגרים מתמודדים עם ראיונות עבודה, ואין להם מושג מה נכון ומה לא. אם ישתף אתכם פעולה וייתן לכם כמה טיפים, תוכלו לקבל אינדיקציה מסוימת על רמת המוכנות שלו. אפשר למשל לתת לבן לכתוב את הטיפים שלו בפורום ישיבות תיכוניות.

ג. אם אתם חשים שהבן לא מוכן לריאיון האישי, שאלו אותו אם מוכן לעבוד אתכם על העניין. פשוט הציעו את עזרתכם. אם מסרב – קבלו זאת בהבנה. ייתכן שלא רוצה את החיטוט בחולשותיו. שאלו אותו שוב כעבור שבוע, אולי יתרצה. ואם לא, תוכלו להגיד שאתם לרשותו ומוכנים תמיד לעזור. ייתכן שידחה את זה עד לרגע האחרון. היו סבלניים וקבלו גם את זה בהבנה ובסלחנות.

ד. אם הבן משתף פעולה, התחילו בהכנה מנטאלית חיובית. שאלו את הבן במה הוא טוב. מה הוא יודע לעשות מצוין. זו עשויה להיות שאלה בראיון והתשובות עליה מחזקות את הביטחון העצמי. אם מתקשה, עשו אתו סיעור מוחות בתורנות. אמרו אתם דבר ובקשו ממנו לומר דבר. דברו אתו על הפחד שהוא רגש בריא ופנטסטי שבעצם מרים לנו תמרור "עצור" בכל פעם שאנו עומדים מול מציאות חדשה לנו. הביאו דוגמאות מהחיים שלכם ובכלל. המסקנה היא שהוא ילד בריא מאד אם יש לו פחד לפני ריאיון. שאלו אותו מה יכול להיות הכי גרוע בריאיון, והמשיכו לפי תשובתו.

ה. ניתן לחלק את הריאיון האישי לשני חלקים: מה שאינו בשליטתכם ואין לכם השפעה עליו ומה שכן. דוגמאות למה שאינו בשליטתכם: מועד הריאיון, מקום הריאיון, דמות המראיין, מצב הרוח של המראיין, הסבלנות של המראיין, מספר המראיינים, משך הריאיון, הרעש במסדרון, צלצול הטלפון המשרדי בחדר המראיין, מישהו שיתפרץ פתאום לחדר בטעות, תוכן הריאיון וכמובן המסקנה של המראיין מהריאיון. על כל אלה אין לכם שום השפעה. חשיבה ודאגה על הפרטים הללו אינה מקדמת אתכם לאף מקום. בנוסף, הזמן שאתם מקדישים לחשיבה עליהם, נגזל מאותם פרטים שיש לכם השפעה עליהם.

ו. ומה כן בשליטתכם? – להגיע בזמן, למצוא את הדברים שמרגיעים ומחזקים אותי, להגיע רגוע, להגיע שמח ואופטימי, להגיע מוכן עם תשובות לשאלות מרכזיות, להגיע מוכן ובקיא בדפי הגמרא שהתבקשתי ללמוד, לחשוב מראש על הדברים שיעזרו לי להיות רגוע ואופטימי, לבחור את התשובות לשאלות ששואלים אותי, לא להתעסק בחפצים המונחים על שולחן המראיין, לא לשחק בסלולארי שלי, להשתיק את הסלולארי בכניסה לריאיון, לענות בצורה עניינית, לחייך ולהאיר פנים, לשדר תחושת ביטחון, לשבת זקוף ולא להימרח על הכיסא, לא לתופף ולא להרעיש בשום אופן, להכין מראש רשימה של דברים על עצמי שברצוני להגיד בראיון, לא לספר סיפורים שלא נשאלתי עליהם, להגיד את האמת, להיות בקשר עין עם המראיין ולא להשפיל מבט כאילו שעלי להתבייש מעצמי, להקשיב היטב לכל שאלה ואמירה של המראיין, להושיט יד לשלום וללחיצה חמה אם הושטה אלי יד, להגיד "שלום" במאור פנים בכניסה לריאיון ו"תודה רבה" בסופו.

ז. הוסיפו פרטים נוספים לשתי הרשימות כרצונכם. האם גם אצלכם יש יותר פרטים ברשימה של "מה בשליטתי"? – זהו הכוח שלכם מול המראיין. המעמד משדר כאילו כל הכוח נמצא בידיו של המראיין, שהרי הוא המזמין והוא מנחה את הריאיון, אך שימו לב כמה פרטים נמצאים בשליטתכם ותחת השפעתכם ורק אתם תחליטו מה יהיה איתם!

ח. אם תקראו שוב ובעיון את הרשימה של "מה בשליטתי?" תמצאו כבר את העקרונות לראיון טוב ומוצלח ואת הטעויות שכדאי מאד להימנע מהן במהלך הריאיון. בדקו אבא אימא ובן אם הבנתם את הפרטים, הדגישו את הטעויות שעלולות לקרות דווקא אצלכם ואתם רוצים להימנע מהן.

ט. בדקו עם הבן, אם הנוכחות שלכם אתו בהמתנה ובמהלך הריאיון תסייע לו להפיג את המתח. אל תניחו הנחות. פשוט שאלו אותו לרצונו ומה יהיה לו הכי טוב. קבלו תשובה שלילית בהבנה. לפעמים הוא יסרב משום שמסביבו מצויים מועמדים רבים שהגיעו בכוחות עצמם וללא הורה מלווה, או חברים אחרים שהגיעו עם הוריהם אך נכנסו בלעדיהם לריאיון. ייתכן שלא ירצה להיראות כחנון חסר ישע.

י. אם בכל זאת החלטתם עם בנכם שזה הכי נכון עבורכם, דעו שעל פי הוראות מנהל החמ"ד, אתם זכאים להיות נוכחים עם בנכם במהלך הריאיון האישי. לא תמיד יציעו לכם את זה ולא תמיד יכבדו את רצונכם. טוב יהיה מצדכם שתבקשו זאת לפני שבנכם נקרא להיכנס לחדר המראיין. הסבירו והטעימו את הצורך שלכם ושל בנכם. כמובן שאל תמהרו בכלל לשלוף את הוראת החמ"ד אל מול מפרי החוק מסיבות ברורות.

יא. בכל מקרה, עשו מאמץ להגיע עם הבן לראיון האישי, כדי להיות איתו ברגעים הללו וכדי לבחון מקרוב את מקום הלימודים הבא של בנכם לארבע השנים הקרובות. ייתכן מאד שילמד בו וטוב מראה עיניים. הסתובבו במקום, דברו עם תלמידים והרגישו את הצוות. אם יש פנימייה אל תוותרו על ביקור בה. בדקו עם עצמכם מה חשוב לכם לדעת על המקום, והכינו מראש שאלות. שאלו גם שאלות קשות ובדקו את איכות ואמינות התשובות שאתם מקבלים.
 

הצלחה רבה ובחירה טובה!

The post איך מתכוננים לראיון האישי לישיבה תיכונית appeared first on אתר הישיבות התיכוניות.

]]>
https://yeshivot.co.il/interview/feed/ 0